Tilbyr SMS-varsling for veiprosjektet ved Mørrivatnet

Utbedringen av fylkesvei 715 er i full gang. Den inkluderer tidvis stenging på kveld/natt.  Det er mulig å bestille SMS med beskjed om dette. Veien kan ellers stenges på kort varsel i inntil 15 minutter.

Alle trafikanter oppfordres til å kjøre forsiktig langs anleggsområdet.

Hvordan holde seg oppdatert

Nattestenginger vil varsles en uke i forveien. Se mer info om stengingene lenger ned på siden.

Slik får du info:

• For SMS-varsling: Send en melding til tlf. 26112 med kodeord/teksten TM FV715MØRREVATNET for å melde deg opp. For å avmelde tjenesten, send en melding til 26112 med kodeord/teksten TM FV715MØRREVATNET STOPP.

• Veitrafikksentralen vil ha oppdatert info på nettsiden 175.no. Skriv inn “Åfjord” i søkefeltet, og søk opp veimeldinger for kommunen. Den som ikke benytter Internett kan ringe 175 for informasjon.

• Åfjord kommune vil oppdatere hjemmesiden vår/denne artikkelen med info om nattestenginger, og evt. andre planlagte stenginger over lengre tid. Dette vil deles via Facebook-siden vår.

Slipper gjennom i en halvtime fra midnatt

Prosjektet skal utbedre en kortere strekning mellom Mørriaunet og Garrabrekka (se kart nederst på siden). Strekningen har vært snevret inn til ett kjørefelt i en lengre periode, på grunn av en utglidning. Kvikkleire i vannet og ei vanskelig fjellskjæring på innsiden gjør prosjektet komplisert. For å unngå helstenging av veien, har man gått bort fra å sprenge ny vei langs fjellsiden.

Veien skal i stedet utbedres ved å etablere en rørvegg (spuntrør) med en lengde på ca. 240 meter langs det utsatte området. Formålet er å gjenopprette den opprinnelige kjørebredden.

Fylkeskommunen har opplyst at arbeidene nå starter opp, etter at Johs. J. Syltern AS nylig fikk anbudet. Dette er løsningene entreprenør og oppdragsgiver har landet på for anleggsperioden:

• Strekningen vil lysreguleres og få ett kjørefelt på 3 meter bredde (med rekkverk i veibanen). Korte veistenginger på inntil 15 minutter kan forekomme. Dette kan skje på kort varsel.

• Det vil bli cirka 20 nattestenginger, med helt stengt vei kl. 21.00-06.00. Men trafikk vil slippes gjennom fra kl. 24.00 til kl. 00.30 hver natt.  Alle nattestenginger vil varsles en uke i forveien.

• Utrykningskjøretøy vil slippes gjennom i hele perioden med nattestenging. Legevaktsentralen kan også bestille taxi, ved behov for transport fra Åfjord til legevakten på Brekstad. NB: Kun AMK og legevakt kan bestille åpning av veien!

Fremdrift og flere detaljer

Riggområdet opparbeides i uke 37 (fra 9. september).

I løpet av uke 38 (fra 16. september) vil det legges ut en såkalt siltgardin i Mørrivatnet, rett nedenfor anleggsområdet. Dette gjøres for å sikre området mot forurensning. Fokus på miljøet i et slikt prosjekt er høyt. Siltgardinen blir brukt som en barriere for å hindre spredning av forurensning ut i vannet, hvis noe uforutsett skulle oppstå.

I uke 39 (fra 23. september) vil ytterligere riggarbeider pågå. I den forbindelse blir det nattestengning fra mandag 23. september kl. 21.00 til tirsdag 24. september kl. 06.00. Det blir nattestengt med bl.a. oppsetting av rekkverk mot kjørebanen, og etablering av lysregulering. Det blir gjennomslipp av trafikk fra kl. 24.00 til kl. 00. 30. Det vil også bli oppstart av arbeidet med rørspunt denne uka.

Den første måneden vil arbeidstiden være mandag til torsdag kl. 07.00-19.30. Deretter vil arbeidstiden utvides til mandag-lørdag frem mot jul.

Kjør forsiktig og beregn ekstra tid!

Fylkeskommunen og entreprenør oppfordrer alle trafikanter til å kjøre hensynsfullt gjennom anleggsområdet. Sett gjerne av litt ekstra tid i anleggsperioden, dit du skal. Fylkeskommunen påpeker at «Ei tim te by`n» kanskje ikke er tid nok i denne perioden. Vi minner om at veien når som helst kan stenges i opptil 15 minutter, og at det kan bli mer kø enn vanlig. Hold fokus på trafikken og veien, og ikke arbeidet som foregår.

Omkjøringer til Trondheim via fv. 6330 eller fv. 715 via Osen tar cirka 3 timer og 50 minutter.

Kontakt

Ved spørsmål om trafikkavvikling og fremkommelighet, kontakt Vegtrafikksentralen (VTS) på telefon 175.

For andre spørsmål rundt prosjektet, kontakt teamleder Olaf Rovik i Trøndelag fylkeskommune. Han nås på e-post olarov@trondelagfylke.no eller telefon 91 11 26 05.

Den røde nåla i kartet viser hvor veiarbeidet vil foregå:

kartutsnitt over veiarbeidet. - Klikk for stort bilde