Offentlig ettersyn: Kommunal planstrategi skal til politisk behandling

Strategien vil gjelde for inneværende kommunestyreperiode. Merknader til planstrategien kan sendes kommunen innen 27. oktober 2024.

Det tas sikte på å behandle planstrategien i Det faste planutvalget 2. oktober. Innstillingen derfra er planlagt å behandles i kommunestyret 29. oktober.

Viser strategiske valg for utviklingen av samfunnet

Det er nedfelt i plan- og bygningsloven at kommunestyret minst en gang i hver valgperiode, og senest innen ett år etter konstituering, skal utarbeide og vedta en kommunal planstrategi. Det er en strategi for planleggingen i kommunen, som skal angi hvilke planoppgaver kommunen skal prioritere i fireårsperioden.

I planstrategien, og i utarbeidelsen av den, settes kommunens strategiske valg i samfunnsutviklingen. Blant temaer som vurderes er langsiktig arealbruk, miljøutfordringer, sektorenes virksomhet og vurdering av kommunens planbehov i valgperioden.

Merknader

Eventuelle merknader må sendes skriftlig. De kan sendes på følgende måter:

Frist for å gi merknader er 27.10.2024.

Lenker

Forslag til kommunal planstrategi 2024-2027 (PDF, 2 MB)