Sammenslåing av eiendommer

Eier du to eller flere matrikkelenheter (eiendommer) i samme kommune, kan du kreve å få dem sammenslått til èn eiendom. Det vil si med ett gårds- og bruksnummer. Fester du to festegrunner (med hvert sitt festenummer) på samme bruksnummer, kan du kreve å få dem sammenslått til ett festenummer.

Krav for sammenslåing

  • Eiendommene må ligge i samme kommune.
  • Eiendommene må ha samme hjemmelshavere (eiere).
  • Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis det vil føre til prioritetskollisjon  mellom eiendommene.(dersom de har ulike tinglyste pengeheftelser). I disse tilfeller må det ryddes opp i heftelser. Les mer om sammenslåing og prioritet hos Statens kartverk.


Slik søker du 

Du søker om sammenslåing av eiendommer. av eiendom ved å fylle ut søknadsskjema krav om sammenslåing av tinglyste matrikkelenheter på Statens kartverk sine nettsider. 

 Søknad om sammenslåing av eiendommer

Hvor sendes søknaden?

Søknad med vedlegg sendes kommunen via kontaktskjemaet vårt, eller via post. 

  • Kontaktskjema
  • Postadresse: Åfjord kommune, Postboks 54, 7169 Åfjord

Hva koster det?

Sammenslåing av eiendommer er gratis både hos kommunen og hos tinglysningen. Etter at sammenslåingen er tinglyst, utstedes det et matrikkelbrev for den bestående eiendommen.

Klage

Du kan klage hvis kommunen avviser sammenslåingen. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Hvis kommunen ikke gir medhold i klagen, blir saken sendt videre til Statsforvalteren. Der vil det avgjøres om klagen tas til følge.