Før du sender inn en søknad, må du varsle naboer. Kontakt kommunen hvis du har behov for naboliste.
Hvordan varsler du?
Naboene skal få se situasjonskart som viser tenkt endring av eiendomsgrense. Du kan sende nabovarsel på e-post, levere dem personlig eller sende som rekommandert post. Hvis du varsler på e-post, må mottakeren sende et svar tilbake som bekrefter at e-posten er mottatt.
Etter at varslet er sendt, skal naboene få minst 14 dager til å uttale seg om tiltaket. Naboene skal sende sine eventuelle merknader til deg, eller til ansvarlig søker hvis du har et firma som søker for deg. Når du sender inn rekvisisjonen til kommunen, skal du legge ved naboenes merknader, en kvittering som viser hvem som har fått varsel, og en kopi av nabovarselet.
Naboer og gjenboere har to uker på å komme med merknader. Det må ikke gå mer enn ett år fra en sender nabovarselet til kommunen mottar søknaden din. Dersom det går mer enn ett år, må du sende ut nytt nabovarsel.
Skjemaer til nabovarsel
Direktoratet for byggkvalitet har blant annet skjemaer til nabovarsling