Slik søker du - Saksgang i byggesakerFra søknad til ferdig prosjekt er en omfattende oppgave, og noen tiltak krever at du leier inn firma som gjennomfører prosessen med deg. Vi anbefaler at du setter deg inn i prosessen, om du selv står som ansvarlig søker eller har ansatt firma som søker på vegne av deg og ditt prosjekt. Det er viktig at du setter deg inn i gjeldende reguleringsplan og/eller kommuneplan. Planen inneholder blant annet opplysninger om planbestemmelser for området du vil bygge i, og kan være avgjørende i forhold til om bygget du ønsker kan føres opp eller ikke. Alle byggeregler kan du lese på Direktoratet for byggkvalitet sine nettsider Byggesøknad Privatpersoner kan sende inn nabovarsel og byggesøknad digitalt Byggesøknad - Tjenester for profesjonelle Saksgang i byggesaker Når du skal sende inn en byggesøknad er det viktig at vi mottar all informasjon vi trenger for å behandle din søknad. Kommunikasjon før saksbehandling Før du sender inn en søknad om tiltak, bør du først lese deg opp på hjemmesidene våre. Har du etterpå spørsmål, kan du kontakte en byggesaksbehandler. Har du omfattende spørsmål, kan du booke et møte. Da sender du inn en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. En byggesaksbehandler vil kontakte deg for å avtale tid. Kontakt oss Send inn søknad Husk at tiltak må nabovarsles før søknaden sendes til kommunen. Hvis du er usikker på hvem naboene dine er kan du bestille naboliste fra kommunen. Følg veiledningen på Direktoratet for byggkvalitet sin side for nabovarsel og situasjonskart. Situasjonskart er et kommunalt kart med tiltaket tegnet inn som skal følge nabovarsel og søknad til kommunen. Når nabovarslingen er ferdig, kan du sende søknad til kommunen. Beregn god tid på dette. Byggesøknadsskjemaer finner du her Hva må ligge ved søknaden? Huskeliste på nødvendige skjema og vedtak som står i plan- og bygningsloven: Søknad om tillatelse til tiltak eller Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett Erklæring om ansvarsrett Gjennomføringsplan Nabovarsel og kvittering for nabovarsel Situasjonsplan (vedlegges søknaden) Plantegning (vedlegges søknaden) Terrengsnitt Melding om bygning eller tilbygg unntatt søknadsplikt (ved ferdigstillelse av ikke søknadspliktige tiltak) Søknad om dispensasjon (ved behov) Uttalelse fra myndigheter (vedlegg fra for eksempel. Statens vegvesen) Følgebrev og redegjørelse fra søker/tiltakshaver (vedlegg) Bilder og kart (ved behov vedlegg som informasjon) Oversikt over søknadsskjemaer og saksgang finner du på dibk.no Saksbehandlingstid Søknad om tiltak som ikke betinger dispensasjon eller fravik fra lov-, forskrift- eller plangrunnlag, ingen nabomerknader har innkommet, ikke behov for ytterligere tillatelser, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet: 3 uker Søknad om tiltak som tiltakshaver selv kan gjøre som ikke er betinget av dispensasjon eller fravik fra lov-, forskrift- eller plangrunnlag, ikke behov for ytterligere tillatelser, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet - men kan ha nabomerknader: 3 uker Søknad om igangsettingstillatelse: 3 uker Ferdigattest og midlertidig brukstillatelse: 3 uker Avgjøre/behandle klage på vedtak: 12 uker Adgang for å klage Om du ikke er fornøyd med resultatet i vedtaket, kan du påklage det. En evt. klage må være sendt til Åfjord kommune innen 3 uker fra du mottok vedtaket. Dersom kommunen mener at vedtaket skal opprettholdes, sendes saken videre til Statsforvalteren i Trøndelag for endelig vurdering. Du kan sende klage via det digitale kontaktskjemaet vårt Igangsettelse av byggearbeid (søknader med ansvarlig foretak) Dette gjelder normalt ikke hvis du søker kommunen selv, men for større tiltak hvor det søkes i to prosesser. Først et vedtak for å få godkjent rammene (rammetillatelse), og så vedtak for å igangsette arbeidet (igangsettingstillatelse). Søknad om igangsettingstillatelse skal behandles innen 3 uker. Bygningen kan tas i bruk Alle søknader avsluttes med ferdigattest. Dette gjelder også hvis du søker selv. Søknad om ferdigattest skal behandles innen 3 uker.