Når du er ferdig (ferdigattest)

Alle søknadspliktige tiltak skal ha en ferdigattest før de kan tas i bruk. Dette gjelder både mindre tiltak som du selv står ansvarlig for, og større tiltak med profesjonelle foretak involvert. Søknaden sendes inn når bygningen er ferdig. Ferdigattest markerer avslutningen av byggesaken.

Kommunen gir ferdigattest når det kan dokumenteres at tiltaket er prosjektert og utført i samsvar med tillatelsen og plan- og bygningsloven. Normalt er det ansvarlig søker som skal søke om ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse. I de sakene hvor det ikke er noen ansvarlig søker, så er det tiltakshaver som skal sende inn søknaden.

Midlertidig brukstillatelse

Midlertidig brukstillatelse kan gis ved mangler av mindre betydning. Midlertidig brukstillatelse betyr at du kan ta tiltaket i bruk, men at de siste manglene må gjennomføres innen en frist kommunen setter for at du skal kunne få ferdigattest.

Ferdigattest på eiendommen

Krav om obligatorisk ferdigattest vil ha betydning for kommunens oversikt over bebyggelsen i kommunen, som grunnlag for fullstendige kart og fremtidige situasjonsplaner. Forbrukerne får større trygghet for at bygningen er ferdigstilt i henhold til byggetillatelsen, og at alt er gjort i tråd med plan- og bygningsloven.

En ferdigattest markerer slutten på kommunens behandling av byggesøknaden, og er et bevis for at bygget er oppført i henhold til gitte tillatelser.

Alle søknadspliktige tiltak skal i utgangspunktet avsluttes med ferdigattest.

Når trenger man ikke ferdigattest?

• Ved opprettelse og endring av ny grunneiendom
  • Tiltak som er unntatt fra søknadsbehandling (NB! Selv om tiltaket ikke er søknadspliktig, må du melde til kommunen når bygget er ferdig)

Skjema for ferdigattest (fra Direktoratet for byggkvalitet)