Hva er ungdomsrådet?

Ungdomsrådet består av 10 medlemmer. To fra hver skole av de fire grunnskolene i kommunen, og to fra videregående skole. Rådet konstitueres hvert år, litt etter skolestart om høsten.

Medlemmer for 2023/2024:

Medlemmer i ungdomsrådet
Skoler Medlemmer
Åset (10.) Mette Bårdli (leder)
Åset (8.) Magnus Stjern-Strøm
Sør-Roan (9.) Silja Maaø Brandsø
Sør-Roan (8.) Justas Krisciokaitis
Brandsfjord (10.) Henrik Søreng Haagensli
Brandsfjord (9.) Sindre Nerdal Hepsø
Stoksund (10.) Inga Aspaas Olufsen (nestleder)
Stoksund (8.) Leon Alexander Johansen (SoMe-ansvarlig)
Åfjord videregående skole David Scibior
Åfjord videregående skole Robin Albertsen

Ungdomsrådet står oppstilt i et rom. - Klikk for stort bilde

Representant fra administrasjonen: Marit Jansen

Medlemmer fra skolene må være mellom 13 og 20 år det året de blir valgt. I tillegg velges en politiker inn for valgperioden sin. En representant fra kommunens administrasjon er også med.

Rådet tildeles en årlig sum penger av kommunestyret. Disse midlene disponeres av rådet. Midlene går til å iverksette tiltak for barn og ungdom, eller tildeles lag og foreninger som jobber for barn og ungdom.

Sosiale medier

Åfjord Ungdomsråd har sin egen konto på Instagram: afjordungdomsrad. Her informerer de om saker rådet er opptatt av. I tillegg til å holde konkurranser, eller vise fram ting de deltar på eller er med på å arrangere.

Medlemmer i ungdomsrådet står foran en buss. - Klikk for stort bilde

Forholdet til elevråd

Ungdomsrådet samarbeider med elevrådene på alle skolene. Elevrådene holder faste møter hvor de kan bringe saker inn til ungdomsrådet, og omvendt. På skolene henger også ei forslagskasse hvor elevene kan melde inn saker. Elevrådet har sin egen oppslagstavle hvor de informerer om ting som skjer.

Ungdomsrådet har tre plasser disponible i kommunestyret. Så langt de har mulighet, har rådet ambisjoner om å delta der. Spesielt om det er saker som skal behandles som har betydning for ungdommene selv.